22 февруари 2015 г.

Домашно сирене

Може би нашето поколение е последното, което имаше честта да прекарва летните ваканции на село при баба и дядо. Там където лудувахме на воля, където се катерехме по дърветата и бягахме боси по тревата. Където храната беше истинска и понятия като био, еко и органик не съществуваха. Зеленчуците и плодовете просто си растяха в градината, а яйцата идваха направо от кокошарника и млякото директно издоено от кравите, овцете и козите. Просто нищо не може да се сравни с истинския вкус на тази храна, още повече, когато тя е приготвена от баба.

Сега, когато и аз съм родител се замислям много сериозно с какво храня детето си. И понеже сме на етап да се захранваме с млечни продукти, реших че тези от магазина ще излизат от менюто ни, за да направят място на истинските. Набавих си истинско прясно мляко и първото нещо, което направих от него бе сирене. 

Сигурна съм, че всеки който е имал баба на село е ял от онова истинското сирене. Онова току-що изваденото от цедилката меко и сладко сирене, както и онова, което вече е престояло 40 дни в саламурата. Твърдо, мазно, с богат млечен вкус. Помня как моята баба правеше сирене. Ние нямахме крава, но имахме коза. Всяка сутрин, след като издоеше козата баба правеше сирене. Прецеждаше го, слагаше няколко капки мая и след известно време го изсипваше в цедилката. След няколко часа вече ядях прясно сиренце. Когато останеше го посоляваше с морска сол. Оставяше го да поседи така няколко часа и след това го слагаше в буркана със саламурата. Наистина ми липсва този вкус. Затова и реших да направя сирене, а не кисело мляко.

И така, сдобих се с 2 литра истинско прясно мляко. Реших от 1,5 л да направя сирене, а от останалия половин литър да направя крем сирене по рецепта на Илиана от Щъркелово гнездо. В хода на процеса се сдобих и с доста суроватка, с която пък замесих един хляб и пробвах да направя извара. Изварата се получи изключително малко количество, но пък вкусът и структурата й нямат нищо общо с тази от магазина. Даже ми хареса, а аз не ям извара! Ето и как да си направите сирене. 




Необходими продукти:

1,5 л прясно краве мляко
мая за сирене
едра морска сол
преварена вода

Начин на приготвяне:

1. Затопляме млякото до телесна температура. Не го варим.

2. В една супена лъжица преварена вода разтваряме няколко капки мая. На моята указанието беше 3 до 5 капки на литър мляко. За 1,5 литра аз сложих 8 капки.

3. Изсипваме разтворената мая в млякото и разбъркваме добре и оставяме млякото да се подсири за около 60 - 75 минути. След изминалото време млякото ще се е втвърдило.

4. С нож внимателно го нарязваме на кубчета с размер приблизително 2 см и оставяме така още 15 - 20 минути. По този начин се отделя още суроватка.




5. С лъжица леко разбъркваме кубчетата и отново оставяме за около 15 - 20 минути.



6. В дълбок съд поставяме предварително намокреното цедило. Изсипваме вътре сиренето. Завързваме противоположните по диагонал краища и го окачваме да се изцеди.






7. Когато сиренето се е изцедило стегнете цедилото, поставете го в тава, която е под лек наклон и го притеснете с тежък предмет (аз ползвах хаванчето) за около 3 - 4 часа. Така се изцежда още от суроватката.



8. Отвиваме цедилото и сиренето е готово за консумация.

9. Ако искате солено сирене осолете го с едра морска сол и го оставете така няколко часа. След това го измийте от солта под течаща вода и го сложете в съд със саламура приготвена от вода и сол и го притеснете с нещо, така че да не изплуват бучките на повърхността. Съотношението за саламурата е 1 л вода - 220 гр сол. За истински отлежало и узряло сирене са ви нужни 40 - 45 дни в хладилник.



P.S. От тоа количество мляко ми излезе чисто 350 грама сирене. Но според сезона и маслеността на прясното мляко може да излезе повече или по-малко.

2 коментара:

  1. Благодаря ти за рецепта! От няколко дни усилено чета за направата на сирене, но все ме спира факта с несваряването на млякото. Аз купувам домашно, но не познавам хората и кравата ;) . Ето и днес купих, сварих го и сега ще измисля нещо с него. Крем сиренето на Илиянка също го направих, много е вкусно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не мисля, че ще е проблем. Все пак после сиренето седи в доста солена вода и каквото и да има ще бъде отдавна заличено. Аз съм пробвала преди време и с магазинско мляко, но определено не ми хареса.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...